Zapojování pedagogů ZŠ do kroužků Malého průzkumníka přírody

aneb na co jsme přišli během průzkumu na školách?

Malý průzkumník přírody je kroužek s 10 letou tradicí a probíhá na přibližně 25 školách v Praze a jejím okolí. Lektorování kroužku předchází intenzivní školení, které probíhá jednou za půl roku. Ačkoli jsou zájemci o lektorování různorodého věku, zkušeností a vzdělání, jedno povolání, které bychom čekali, často chybí – pedagogové a pedagožky základních škol (ZŠ).

Zajímalo nás, proč venkovní kroužek přírodovědného charakteru, který probíhá na samotných školách a jejich okolí, neláká více tamních učitelů*ek. Kroužek se nabízí jako ideální forma přivýdělku k dalšímu úvazku, možnost získání zkušeností z venkovní výuky a to především v komfortu známého prostředí – školy, kde učitel*ka sám*a vyučuje. Vytvořili jsme proto v rámci grantu od Ministerstva životního prostředí průzkum, díky kterému jsme získali několik desítek odpovědí od pedagogů základních škol. S několika z nich jsme také provedli hloubkový rozhovor, abychom společně našli možné bariéry zapojení se do kroužku.

Z průzkumu, který probíhal na 10 školách, jsme zjistili pro nás nové ale i předpokládané bariéry. To, že je pedagogický tým na školách přehlcen povinnostmi je všeobecně známo. I to je jeden z důvodů, proč se snažíme kroužek Malého průzkumníka přírody tvořit “ready-to-use” – lekce a pomůcky dostává lektorstvo připravené na celé pololetí dopředu. Zároveň v rámci kroužků funguje podpůrný online prostor a také živá setkání v průběhu roku. Nově také funguje užší podpůrná skupina vždy vedena pracovně starším kolegou*yní, tzv. POSPOL. Rozhovory s pedagogy*žkami nás také inspirovali k uzpůsobování lekcí tak, aby byly “recyklovatelné” i do běžné výuky na základní škole a tím jim práci ulehčili.

Co se nám díky průzkumu povedlo téměř okamžitě změnit ve prospěch učitelů*ek byly termíny školení – ty budou nyní probíhat v listopadu a květnu, namísto ledna a září.

Naopak nás potěšily zpětné vazby k tomu, co se jako bariéry nejeví – například finanční ohodnocení (které plánujeme nadále zvyšovat, pokud nám to podmínky dovolí) se většině dotazovaných zdálo jako dostatečné. Dotazovaní také ocenili šablony samotných lekcí a jejich napojení na RVP nebo lektorstvu dostupný disk plný zdrojů a možností dalšího vzdělávání.

Kromě organizačních a praktických informací jsme se také ptali na motivaci proč u nás lektorovat. Práci s dětmi vnímáme na kroužku jako poslání a zajímalo nás, jak to vidí ostatní.

Jako jeden z přínosů lektorování kroužku vidí Daniela, lektorka a zároveň pedagožka na ZŠ, vnitřní motivaci dětí: “Je to pro mě vnitřní uspokojení a hlavně práce s cílovou skupinkou, kterou to opravdu baví. Taky za to nemusím dávat známky – vím, že když to někdo dělá jen pro známky, tak to nedělá z vnitřní motivace. Tady na kroužku to dělají, protože chtějí.” říká Daniela. Také oceňuje práci venku a na škole, kterou už zná. Nemusí také nikam dojíždět, děti si totiž vyzvedává na kroužek z družiny hned po ukončení své výuky.

Momentálně máme v týmu 3 lektorky, které zároveň působí na ZŠ. Doufáme, že se díky průzkumu a změn z něj vzešlých zvýší počet pedagogů*žek na kroužku Malého průzkumníka přírody. 

 

Projekt byl podpořen Ministerstvem životního prostředí, projekt nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Na vaší škole kroužek ještě není?​

Pokud jste v seznamu výše svoji školu nenašli, apřesto byste chtěli, aby kroužek na vaší škole probíhal, kontaktujte koordinátorku Kamilu Montoya. Řekne vám, jak na to!

Přejít nahoru